FAQ
Waar kunnen we terecht met herbruikbare zakken, bekers en bakjes? Met deze raamsticker laten winkels en horecazaken weten dat ze je graag helpen met afval verminderen. Je ziet de stickers inmiddels op meer dan 8000 plekken in Nederland. Samen dringen we het gebruik van wegwerpverpakkingen terug!
Veelgestelde vragen
-
Waarom zijn de stickers van plastic?
We hebben voor plastic gekozen omwille van de duurzaamheid. De raamstickers zijn bedoeld voor deuren en etalages van winkels en horecazaken. Dit zijn veeleisende plekken, vaak direct in het zonlicht en veelvuldig schoongemaakt.
We hebben de mogelijkheden vergeleken: stickers van plastic, papier en maiszetmeel. Plastic bleek het enige materiaal dat jarenlang goed blijft, ook qua kleur (UV bestendig), onder de gebruiksomstandigheden. Het is ook onze bedoeling dat ze lang blijven hangen. Het is geen tijdelijke actie, maar een permanente aanduiding. Geen wegwerpplastic dus.
Papieren posters daarentegen worden meestal snel vervangen, zijn onhandig als er gezeemd moet worden (en worden dan vaak verwijderd), en worden doorgaans opgeplakt met plakband. Dat is dus niet echt duurzamer.
Verder hebben we hout met lasergravure overwogen. Dit bleek minder duurzaam door het gewicht en de gevolgen daarvan voor de distributie.Winkeliers, horeca-ondernemers en consumenten zijn bekend met dit soort raamsticker (denk aan MAESTRO- en Michelingidsstickers). Onze boodschap heeft als raamsticker een hoge slagingskans. En als elke sticker leidt tot één bekertje, bakje of zakje minder besparen we al een aanzienlijke hoeveelheid plastic!
Krijtborden en andere zelf gemaakte posters of berichten zijn natuurlijk ook prima! We willen vanuit Zero Waste Nederland echter gaan voor een uniforme en herkenbare boodschap.
-
Kan ik een sticker gebruiken voor mijn marktkraam?
De standaard stickers die je via het bestelformulier krijgt, zijn raamstickers en zijn aan de plakkant bedrukt. Ze zijn bedoeld om aan de binnenkant van een ruit te plakken, zodat de boodschap vanaf de buitenkant zichtbaar is. Op een deur of vitrine zijn ze natuurlijk ook goed te gebruiken.
Voor marktkramen zonder vitrine hebben we KRAAMstickers, in plaats van raamstickers. Deze pakken dus aan de achterkant in plaats van aan de voorkant. Om deze te bestellen gebruik je hetzelfde formulier, maar maak je via de klantenservice van de Bries bekend dat je de KRAAMstickers wil hebben, in plaats van de raamstickers.
-
Wat kan ik doen om het effect van de sticker zo sterk mogelijk te maken?
Wat goed dat je dit wil weten! Dat hebben we namelijk laten onderzoeken door de Hogeschool van Amsterdam. Er kwamen een aantal tips uit die je als stickerplakker kunt toepassen:
1) Incentives (beloningen) werken!
Je kunt het plakken van de sticker enorm veel kracht bij zetten door het te combineren met één of meer van deze incentives:
- Statiegeldsysteem. Bijvoorbeeld: je geeft maaltijden uit in een tiffin-pan (stapelpannetje), met een statiegeld bedrag. Mensen komen dan met die pan terug.
- Herbruikbare verpakkingen aanbieden/verkopen. Bijvoorbeeld: klanten kunnen ook een mooie herbruikbare beker bij je kopen.
- Spaaractie. Bijvoorbeeld: klanten kunnen sparen voor een mooie broodzak met jouw logo erop. Dit nodigt vervolgens ook weer uit om met die zak bij jou klant te blijven.
- Korting met eigen verpakking. Eigenlijk geldt dit nu overal al, want klanten met eigen verpakkingen betalen niet de verplichte milieubijdrage. Je kunt daar nog een extra beloning bovenop geven.2) Zichtbare plek.
De plek waar je de sticker plakt maakt uit! Je kunt hierop letten:
- Is de sticker van buiten goed zichtbaar? Ook als de deur open staat? Soms is het raam een goede plek, of bij de deurklink. Maar wellicht niet als de deur altijd open staat. Kijk goed wat de klant ziet als hij/zij buiten staat.
- Is de sticker binnen goed zichtbaar? Op de vitrine, de kassa of de weegschaal kan een goede plek zijn. Of wellicht een bordje op de toonbank?
- Je kunt de sticker ook goed zichtbaar laten zijn op schermen als je die hebt.
- En vergeet niet de online zichtbaarheid! Geplakt? Maak een toffe social post en laat het al je volgers en klanten zien!3) Heb het gesprek.
Wat nóg beter helpt? Heb gewoon het gesprek erover met elkaar. Wijs je klant op de sticker, vertel ze waarom je die geplakt hebt. Nodig ze uit. Vertel wat je ermee bedoelt en dat je graag minder afval wil, en dat je elkaar daarbij nodig hebt. Zo bouwen we samen een afvalvrije wereld. -
Wat zegt de wet/NVWA over herbruikbare verpakkingen voor voedsel?
Hoe zit het met de hygiëne, voedselveiligheid en aansprakelijkheid als klanten komen met hun eigen bakjes, potjes en flessen? In principe nemen klanten daarvoor zelf verantwoordelijkheid.
De productaansprakelijkheid geldt formeel tot het moment dat de goederen de winkel verlaten. Omdat niet kan worden vastgesteld of de klant het product na aankoop onder de juiste condities heeft bewaard is het juridisch heel lastig om een ondernemer aansprakelijk te stellen. Waar de ondernemer aan moet voldoen zijn de hygiëneregels van de brancheorganisatie.
Wil je het risico op aansprakelijkheid afdekken? Dat is op te lossen met een simpele (eenzijdige) disclaimer. We raden je aan contact op te nemen met een jurist of het Juridisch Loket.
Een voorbeeldtekst kan zijn:
Beste klant, we waarderen enorm dat u probeert minder plastic afval te creëren. Echter, indien u gebruik maakt van uw eigen verpakkingen, kan de houdbaarheid en veiligheid van onze producten mede afhankelijk zijn van de door u toegepaste hygiëne. Aan het gebruik van eigen verpakkingen is de consequentie verbonden dat u ons niet aansprakelijk kunt stellen voor kwaliteitsverlies of verminderde houdbaarheid. Ook behouden wij ons het recht voor uw verpakking te weigeren wanneer deze niet voldoende geschikt of te vuil is. We rekenen op uw begrip. -
Welke horecazaken en winkels doen mee?
Dat hebben we letterlijk en figuurlijk in kaart gebracht op onze landkaart. Deze vind je op onze kaart.
We beseffen ons dat we niet compleet kunnen zijn. Als een sticker geplakt wordt, maar het adres niet aan ons doorgegeven wordt, is dat lastig voor ons te zien. Heb je een sticker gespot of geplakt, maar staat die nog niet op de landkaart, geef dat dan aan ons door!
-
Waarom werken jullie samen met MilieuCentraal en Nederland Schoon?
Samenwerken met MilieuCentraal deden we al lange tijd. Bijvoorbeeld tijdens de Week Zonder Afval.
De samenwerking met Nederland Schoon is nieuw, en was voorheen wat minder voor de hand liggend. Nederland Schoon richtte zich namelijk tot 2023 alleen op het opruimen (en voorkomen) van zwerfafval, maar nog niet op de preventie van het ontstaan van afval.Daar is sinds veranderde wetgeving sinds 2023 verandering in gekomen: nu richten ze zich ook meer op het ontstaan van afval en wat je daar als consument aan kan doen. Bewustmaking op preventie is nu een van hun speerpunten geworden. Dit opende voor ons ook de weg naar samenwerking.
Best spannend. Maar tegelijk zijn we er ook van overtuigd dat deze samenwerking de verspreiding en de boodschap van de sticker groter en sterker maakt.
-
Is er een digitale versie van de sticker verkrijgbaar?
Op aanvraag delen we een PDF van het ontwerp. Stuur daarvoor een mailtje naar info@zerowastenederland.nl.
-
Ik wil graag stickers gaan verspreiden, maar hoe pak ik dat aan?
Super fijn dat je ons helpt bij het verspreiden van de hergebruik-boodschap! Het is verleidelijk om direct in vol enthousiasme een zaak binnen te stappen en de sticker te gaan plakken. Maar ondernemers zullen niet altijd meteen snappen wat je bedoelt. Als je te direct bent kun je zelfs overkomen als een 'verkoper', daar moet je een beetje voor oppassen. Wat dan wel? Hierbij onze tips!
- Ben je onzeker of de zaak de sticker wil plakken? Koop eerst iets met je eigen verpakking (zoals een koffietje in je eigen herbruikbare to go beker), en knoop een praatje aan. "Zijn er meer mensen die dat doen? En wat vinden jullie daarvan? Lijkt het je leuk mee te helpen om eigen verpakkingen te stimuleren?" Benoem dan pas dat je een sticker hebt. Zo kom je minder over als een 'verkoper', wat je natuurlijk niet bent.
- Willen ze de sticker graag hebben? Top! Plak hem meteen (samen) op, maak een foto en plaats deze op social media. Instant positieve reclame!
- Moet het even aan de baas gevraagd worden? Dat komt vaak voor. Spreek dan af dat je de sticker achterlaat, maar dat je binnen een week terugkomt. Als de sticker dan niet geplakt is, neem je hem weer mee en plak je hem ergens anders. Het is zonde (en een beetje ironisch) als de sticker zélf afval zou worden, toch? Er zijn genoeg plekjes die staan te springen om zo'n mooie duurzame sticker!Tenslotte: Noteer de adressen waar je de stickers hebt geplakt en geef deze adressen aan ons door. Zo maken we de landkaart met plakadressen verder compleet!
-
De locatie die ik in gedachten had wil toch niet meewerken, wat nu?
We vinden het heel belangrijk dat de sticker niet weggegooid wordt of ergens blijft liggen. Geef niet te snel op en probeer het op andere plaatsen. Onze ervaring is dat er meer geïnteresseerde ondernemers zijn dan je denkt!
Tip: geef mensen 1 week bedenktijd. Kom na die week terug. Is hij dan nog niet geplakt, neem hem dan weer mee. Een andere ondernemer is er wel blij mee!
-
Zero Waste Hero, wat houdt dat in?
Zero Waste Heroes zijn onze ambassadeurs. Zij staan achter onze doelstellingen en dragen deze actie een warm hart toe. Ze helpen met het promoten en verspreiden van de stickers.
We zoeken in zoveel mogelijk regio’s en steden enthousiaste ambassadeurs. Zero Waste Heroes in dezelfde regio brengen we in contact met elkaar, zodat ze onderling kunnen afstemmen. Wij zien graag lokale communities ontstaan. En zullen zeker iets terugdoen voor onze heroes als we daar de mogelijkheden voor hebben.
Meld je aan via info@zerowastenederland.nl.
Wil je weten welke lokale communities er al zijn? Check dan de kaart onder het kopje 'Helpen'.
-
Kan ik de stickers ook in België gebruiken?
Wij versturen desgewenst ook stickers naar België. Let wel: op onze stickers staat de naam van Zero Waste Nederland.
Omwille van de herkenbaarheid raden wij aan om stickers te bestellen bij Zero Waste België. Meer informatie vind je op hun website.