Zero Waste Nederland

Campagnes

Zero Waste Nederland voert op verschillende manieren campagne om mensen en organisaties te inspireren tot het maken van duurzamere keuzes. Hieronder zie je een overzicht van al onze campagnes.

Duurzame Pakjesavond

De campagne Duurzame Pakjesavond van Zero Waste Nederland richt zich op het verduurzamen van Sinterklaasavond door tweedehands cadeaus te promoten.

Lees meer

Zero Waste Raamsticker

Waar kun je terecht met herbruikbare zakken, bakjes en bekers? Met onze raamsticker zie je dat zo. Lees meer of bestel hem direct!

Lees meer

Tof vuil

Zero Waste Nederland lanceert de Tof Vuil-campagne, waarin grof vuil binnen de gemeenschap een nieuwe bestemming krijgt. Een campagne die buiten de traditionele kaders van de afvalverwerking denkt en hergebruik stimuleert.

Lees meer

Koop Niks Nieuws Challenge

Doe mee met de Koop Niks Nieuws Challenge van MaatschapWij en Zero Waste Nederland: een jaar lang geen nieuwe spullen kopen en ook tweedehands consuminderen.

Lees meer

Week Zonder Afval

Van maandag 19 t/m zondag 25 mei 2025 gaan we opnieuw de uitdaging aan: hoe zorgen we er samen voor dat we zo min mogelijk aan de afvalberg bijdragen?

Lees meer

Wasbaar Welkom

De campagne Wasbaar Welkom laat zien hoe makkelijk en helemaal van deze tijd het is om duurzame verzorgingsproducten te gebruiken, zoals wasbare luiers voor je kindje en herbruikbare menstruatieproducten voor jezelf.

Lees meer

Nationale Klimaatweek

De Nationale Klimaatweek 2024 vond plaats van 11 tot en met 17 november en stond in het teken van samen bijdragen aan een beter klimaat. Zero Waste Nederland is netwerkpartner van de NKW.

Lees meer

Koop Niks Nieuws Challenge

Een leven met minder spullen is niet alleen duurzamer, maar ook overzichtelijker, goedkoper en geeft een gevoel van vrijheid. Door te consuminderen, word je minder een consument en weer meer mens. Vanuit deze gedachte hebben MaatschapWij en Zero Waste Nederland de Koop Niks Nieuws Challenge gelanceerd: een jaar lang geen nieuwe spullen kopen en ook tweedehands consuminderen.

De challenge brengt een groeiende gemeenschap samen. In de bijbehorende Facebook-groep delen zo’n 8.000 deelnemers tips en ervaringen. Daarnaast is er een LinkedIn-groep met ruim 1.800 leden. Samen maken we van ‘kappen met kopen’ en ‘consuminderen’ het nieuwe normaal. Daarbij draait het niet om perfectie: we hebben immers niet een paar mensen nodig die perfect niks nieuws kopen, maar héél veel mensen die dat imperfect doen.

Heb je geen social media? Geen probleem! Deelnemers kunnen zich ook laten inspireren door de praktische tips op de website en zelfstandig aan de slag gaan.

De Koop Niks Nieuws Challenge gaat verder dan alleen een persoonlijke uitdaging. Het is een beweging die laat zien hoe we gezamenlijk de impact van overconsumptie kunnen verminderen en een duurzamere, bewustere samenleving kunnen creëren. Doe je mee?

Naar de website van de Koop Niks Nieuws Challenge.

Lees ook de blog van Elisah Pals: ‘Vijf jaar niets nieuws – De balans’.

Bestel de sticker

De stickers zijn te bestellen bij onze partner De Bries.

Deel je tip met ons

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Voeg een locatie toe

De gegevens van Koop Niks Nieuws Challenge wijzigen

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.